Jak się kręci teledyski?

Od pewnego czasu ogłasza się zmierzch telewizji i boom ery internetu. I choć ze stwierdzeniem tym można w wielu aspektach polemizować, nie da się ukryć, że przynajmniej w dziedzinie teledysków jest tu sporo racji. Funkcjonują one przecież w dużej mierze w sieci i są niezwykle ważne. Dobrze zrobione video to niejednokrotnie przepustka do sławy i prawdziwej muzycznej kariery. Pod warunkiem oczywiście, że jest dobrze nakręcony. Jak się teraz kręci teledyski? Zobaczmy!

Internetowe portale z muzyką przejęły znaczną część widzów stacji muzycznych. Nigdy jeszcze nie było tak łatwo nie tylko słuchać, ale i oglądać swoich ulubionych wykonawców. Do tego dochodzą również nowe narzędzia w postaci komórek, ipadów, laptopów. Sztuka poruszania się w cyfrowym świecie jest dzisiaj dla muzyków równie ważna jak umiejętności wokalne, czy muzyczne. Kto zdobędzie internet, podbije również serca publiczności, a video jest tu środkiem, który najszybciej prowadzi do celu.

Domowe video, czyli zrób to sam

Zasadę tę powinni potraktować poważnie zwłaszcza początkujący muzycy i zespoły. Produkcja teledysków jest często poza ich zasięgiem finansowym. Pierwsze clipy, to często własne produkcje, kręcone domową kamerą i obrabiane przy pomocy niedrogich programów dostępnych w internecie np.: Pinnacle, Adobe Premiere Elements albo Final Cut Express. Takie niskobudżetowe produkcje nie pochłaniają znacznych środków, ale wcale nie muszą wyglądać tanio. Produkcja przeciętnego teledysku kosztuje od 1500 zł, górnej granicy nie ma. Własne video można zrealizować za ułamek tej kwoty. Dla osób marzących o karierze na scenie to pierwszy krok do wejścia w prawdziwy show business. Równie istotny, co wyjazdy na festiwale, koncerty.

Dawniej wytwórnie muzyczne przesłuchiwały demo nadsyłane przez artystów, dziś przeszukują internet, zwracając uwagę nie tylko na jakość muzyki, ale również na tzw. feedback społecznościowy: liczbę lajków na facebooku, czy followersów na youtube. By nie być gołosłownym można wspomnieć że zespół Arctic Monkeys został odkryty na MySpace, a Justin Biber zrobił karierę dzięki filmikom wrzucanym na you tube przez swoją mamę. W Polsce Dawid Kwiatkowski zyskał popularność dzięki wrzucaniu do sieci coverów.

Poniżej przedstawiamy, na co zwrócić uwagę, gdy zabieramy się za kręcenie teledysków. Im więcej z tych zagadnień uda się maksymalnie uszczegółowić przed rozpoczęciem prac, tym lepiej.

  1. Budżet

Teledysk jest narzędziem, które ma wypromować zespół, czy muzyka, ale sam nie zarabia. Co więcej, na jego produkcję będzie potrzebna gotówka. Zanim rozpoczną się jakiekolwiek prace, czy zostaną rozpisane zlecenia, trzeba zastanowić się, jaka kwota łącznie może być przeznaczona na produkcję i jak ją w całości sfinansować. Choć wydaje się to najbardziej oczywistą rzeczą na świecie, praktyka pokazuje, że wiele ciekawych pomysłów nie wypaliło ze względów finansowych. Na początek trzeba więc realnie ocenić szanse na pozyskanie sponsorów, pożyczek, dobrowolnych wpłat w systemie crowdfundingowym np. na megatotal.pl.

Prawdopodobnie najdroższym teledyskiem w historii muzyki jest ten:

  1. Zespół

Kręcenie teledysku to praca zespołowa. Istotne jest więc poszukanie osób, które będą mogły przejąć określone zadania i funkcje. Może to być znajomy hobbysta-filmowiec, albo ktoś z rodziny, kto zna się na obróbce filmów i zdjęć. Z punktu widzenia profesjonalizmu, efektu końcowego, sprawnego przebiegu prac najlepiej jest zlecić produkcję teledysku profesjonalistom.

W innym przypadku do produkcji teledysku trzeba włączyć przynajmniej kilka osób, które zajmą się zadaniami w poniższych obszarach:

Produkcja/organizacja: Producent jest odpowiedzialny za całość prac nad teledyskiem, koordynuje działania w poszczególnych obszarach, a także postprodukcję, reklamę, sposób wykorzystania teledysku. Z nim kontaktują się wszystkie osoby zaangażowane w produkcję clipu. W razie potrzeby mediuje lub przywołuje do porządku. Powinien mieć więc rozwinięte umiejętności interpersonalne, duży talent organizacyjny i wrażliwość artystyczną, by podołać stawianym przed nim zadaniom.

Reżyseria/scenariusz: Reżyser powinien brać udział w tworzeniu scenariusza, ponieważ to on wraz z producentem jest odpowiedzialny za całą produkcję i stronę filmową. Bierze udział we wszystkich pracach nad teledyskiem, począwszy od scenariusza, poprzez właściwą pracę filmową, aż do post produkcji: montażu, udźwiękowienia, efektów specjalnych.

Scenografia: Scenograf wybiera miejsca na kręcenie teledysku, ocenia ich spójność z wizją reżysera i scenarzysty. Wybiera rekwizyty do poszczególnych scen: od ołówka do samochodu. Sprawdza, czy otoczenie odpowiada tematyce clipu, jest spójne

Światło/dźwięk: Oświetleniowiec musi prawidłowo oświetlić plan, muzyków, czy różne pojedyncze przedmioty. Jest również odpowiedzialny za grę światłem i tworzenie nastroju w poszczególnych scenach. Do jego zadań należy też właściwe podpięcie mikrofonów, czy uruchomienie w odpowiednim momencie nagranej wcześniej ścieżki.

Kamera: Zadaniem operatora jest praca z kamerą. Wymagana jest tu nie tylko sprawność i wiedza techniczna, ale również spora doza kreatywności, by zrozumieć wizję reżysera i scenarzysty.

Kostiumy/charakteryzacja: Osoba odpowiedzialna za kostiumy dobiera stroje do teledysku, troszczy się o wygląd muzyków, w tym makijaż i fryzury.

Kręcenie teledysków domowym sposobem nie dorówna rozmachem, tempem i jakością clipom realizowanym przez profesjonalne firmy, ale może być świetną zabawą, czy pamiątką z czasów szalonej młodości. Jeśli poważnie myślimy o karierze muzycznej, to produkcję teledysku lepiej oddać w ręce profesjonalistów, bo raz straconej szansy można już nie odzyskać.

Profesjonalne teledyski – Kliknij!

TERISTON