Rynek reklamy internetowej – zobacz 3 najważniejsze trendy tego obszaru

Reklama internetowa skutecznie wypiera tradycyjne narzędzia reklamowe. Coraz więcej firm ma świadomość tego, że to właśnie sieć staje się głównym źródłem wiedzy o ich markach, sposobem na nawiązywanie nowych kontaktów i jedną z najbardziej lubianych form spędzania wolnego czasu. Obecność w internecie jest ogromną szansą na zaistnienie w świadomości konsumentów, zwiększenia sprzedaży i zysków. By tego dokonać trzeba na bieżąco monitorować zmiany zachodzące na rynku reklamy internetowej i dostosowywać do nich swoje działania. Specjaliści radzą, na co zwracać uwagę planując reklamę w internecie.

 

Związek Pracodawców Branży Internetowej szacuje wartość rynku reklamy internetowej w 2015 roku według dwóch scenariuszy. W wersji podstawowej może on osiągnąć aż 2,76 mld zł. Bardziej dynamiczny zakłada poprawę sytuacji gospodarczej i nastrojów inwestycyjnych i mówi o kwocie 2,88 mld zł. Eksperci przewidują, że rynek reklamy internetowej będzie przejmował coraz więcej środków przeznaczonych dotychczas na inne media. Według prognoz wśród firm wydających najwięcej na internetową komunikację z klientami będą przedstawiciele segmentu finansów, telekomunikacji, e-handlu i zdrowia. By planować skuteczne kampanie niezbędne jest uwzględnienie zmian, które zachodzą na rynku reklamy internetowej. Oto główne trendy, które determinują obecność firm w sieci.

 

  1. Targetowanie treści

Użytkownicy internetu wymagają treści dokładnie dopasowanych do swoich potrzeb. Tradycyjne bannery tracą na znaczeniu. Reklama online musi być kreatywna, odwoływać się do emocji, zachęcać do interakcji. Wzrasta więc rola produkcji filmowej i telewizyjnej np. w Warszawie i innych miastach Polski. Teraz tworzy się treści, które są chętnie oglądane przez konsumentów. Wzbudzają wiarygodność i generują impuls zakupowy. Oczywiście pod warunkiem, że ich jakość pozostaje bez zarzutu. Reklama w czasie rzeczywistym, media społecznościowe, zwłaszcza mniej popularne niż FB, optymalizacja wyszukiwarek będą w najbliższym zajmowały centralne miejsce wśród działań reklamowych online.

 

  1. Nowi odbiorcy

Dotychczas działania w internecie koncentrowały się na młodych ludziach. Zmiana, która dokonuje się w ostatnim czasie, jeśli chodzi o użytkowników internetu, będzie wymagała dopasowania reklam pod kątem ludzi starszych.

Z internetu korzysta na razie tylko 22% osób z grupy 50+, ale liczba te systematycznie wzrasta. Interaktywny handel nie może sobie pozwolić na lekceważenie potencjału zakupowego tej grupy społecznej. Doświadczenia państw zachodnich pokazują, że dla osób powyżej 50 roku życia cena nie odgrywa decydującej roli przy zakupie. O wiele bardziej istotne są: jakość, renoma produktu, czy usługi. Do zakupów nie podchodzą zadaniowo. Surfowanie w sieci jest w dużej mierze sposobem na spędzanie wolnego czasu. Sporo wysiłku, emocji poświęcają wyborowi właściwego produktu. Zakupy są bardziej przemyślane, mniej spontaniczne niż w przypadku młodych ludzi. Tu będzie zyskiwał na znaczeniu content marketing.

 

  1. Inwestycje w IT

Wzrost znaczenia e-commerce oznacza konieczność przesunięcia środków budżetowych z tradycyjnych mediów na reklamę w internecie i doinwestowanie działań wspierających obecność marki w mediach elektronicznych: pozycjonowania, wyglądu i funkcjonalności strony internetowej, która będzie właściwie funkcjonowała na ekranach rozmaitych urządzeń wykorzystywanych przez użytkowników. Eksperci podkreślają też duże znaczenie właściwie dobranej i zaprojektowanej aplikacji mobilnej, która może pomóc w przywiązaniu klienta do marki i bieżącej interakcji z klientami na portalach społecznościowych.

 

TERISTON