Jaka reklama jest skuteczna w branży budowlanej?

„Kto się nie reklamuje, ten ginie“– ta stara maksyma, której autorem jest Henry Ford, wciąż nie traci na aktualności. Wręcz przeciwnie, choć jej wydźwięk jest dość dramatyczny, w obliczu wciąż rosnącej konkurencji coraz bardziej istotny jest właściwy dobór strategii reklamowej i jej narzędzi. Nawet jeśli działamy w branży „problematycznej”, która z pozoru ma ograniczone pole manewru jeśli chodzi o reklamowanie się. Dziś na tapetę wzięliśmy branżę budowlaną. Sprawdźmy, jakie drzemią tutaj możliwości.
 

Branża budowlana swoje złote czasy ma za sobą. Deweloperzy prześcigają się w pomysłach, by skusić klientów, a ci dawno już przestali kupować mieszkania na etapie dziury w ziemi. Mniej zakupów oznacza mniej pracy dla architektów wnętrz, budowlańców zajmujących się wykończeniówką, a także klientów sklepów z materiałami budowlanymi i wnętrzarskimi. W takiej sytuacji pytanie, jak zdobyć klienta, nie oznacza często zwiększenia dochodów, ale jest kluczowe dla przetrwania firmy. Jak zatem powinna się reklamować branża budowlana?

 

Formuła tradycyjnych mediów wyczerpała się

 

Zawsze skuteczna jest ustna reklama, stanowiąca prototyp marketingu wirusowego. Poleganie tylko i wyłącznie na poleceniach klientów, jakkolwiek jest niewątpliwie powodem do dumy, bo świadczy o renomie firmy, to dzisiaj zbyt mało, by utrzymać się na rynku i myśleć o rozwoju firmy.

Podobne spostrzeżenia dotyczą wykorzystania tradycyjnych mediów jak ogłoszenia i reklama w prasie, wpisy do katalogów czy książek telefonicznych. Oczywiście te narzędzia nadal funkcjonują, ale biorąc pod uwagę zachowania klientów, stają się coraz mniej efektywne. Rynek reklamy bardzo szybko się zmienia i strategia, która przynosiła efekty np.: pięć lat temu, dziś już z dużym prawdopodobieństwem nie zadziała lub będzie mniej skuteczna.

Gdy zadamy sobie podstawowe pytanie, w jaki sposób klienci szukają firm, czy produktów, to odpowiedź jest prosta. Kto dziś spotrzebuje usługodawców, sklepu, czy fachowca swoje pierwsze kroki kieruje do internetu.

Ładna, przejrzysta strona internetowa, aktualne serwisy społecznościowe to sposób na szybkie i bezpośrednie dotarcie do swojej grupy docelowej. By zwiększyć jej atrakcyjność, warto umieścić na niej film reklamowy i powielić go w serwisach społecznościowych. Badania pokazują, że video z roku na rok zdobywa coraz większą popularność wśród użytkowników internetu. Serwis you tube ma w Polsce niemal 17 milionów użytkowników w miesiącu. Jeszcze bardziej niż popularność tego serwisu rośnie intensywność jego użytkowania. Są filmy reklamowe, które potrafią zdobyć w ciągu miesiąca po kilka milionów wyświetleń. Filmy reklamowe można też umieszczać na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze.

 

Dlaczego opłaca się nakręcić film reklamowy?

 

Własne video daje możliwość zaprezentowania się w niestandardowy sposób. Wychodzi też naprzeciw oczekiwaniom odbiorców. Nie da się ukryć, że czytanie historii o wartościach firmy, okolicznościach jej powstania, przesłania właściciela, czy prezesa zarządu, nie budzi specjalnego entuzjazmu.

Film jest łatwiejszy w odbiorze, operuje obrazem, daje możliwość budowania odpowiedniej narracji, gry światłem, muzyką, po to, by oprócz przekazywania treści typowo informacyjnych, odwoływać się do emocji i budować określone skojarzenia. Poza tym dzięki niemu można coś reklamować w subtelny, nienachalny sposób – a to dziś jest również ważne.

 

Inne zalety filmów reklamowych:

  • informacje przekazywane przez obraz zostają dłużej w pamięci, niż te pozyskiwane z treści drukowanych

  • film odwołuje się do dwóch zmysłów: wzroku i słuchu, więc ma większą siłę przekazu

  • wszystkie trudne pytania, czy sporne sprawy łatwiej jest wyjaśnić w filmie wzmacniając wypowiedź odpowiednią atmosferą, mimiką, gestem, czy tonem głosu

  • treści informacyjne z filmów reklamowych wydają się bardziej autentyczne, wzbudzają zaufanie

 

Filmy reklamowe można wykorzystać w różny sposób. Od tradycyjnych filmów imageowych, poprzez reklamy typowo produktowe aż do filmów instruktażowych. Oto kilka przykładów z każdej kategorii.

 

Filmy reklamowe imageowe

Tu można znaleźć film reklamowy, który oprócz treści typowo informacyjnych buduje pozytywny obraz całej inwestycji. Warto zwrócić uwagę na elementy na początku filmu, budujące ciepłe skojarzenia.

 

 

Filmy reklamowe produktowe 

 

Oto kilka przykładów wykorzystania filmów reklamowych do stworzenia prezentacji na temat konkretnego produktu.

 

 

 

 

Filmy instruktażowe

Filmy prezentujące sposób posługiwania się określonym produktem lub narzędziem są lubiane przez klientów i mają dużo odsłon. Tu właśnie w pełni widoczna jest przewaga obrazu nad tekstem. Film pokazujący np.: jak układać kafelki, położyć fugi, zmienić uszczelkę jest dużo bardziej zrozumiały, niż najlepiej napisana instrukcja dołączona do materiałów budowlanych.

Tu znajdziecie klika przykładów filmów instruktażowych. Można samodzielnie ocenić, jakie elementy się sprawdzają, a czego unikać.

 

 

 

 

Korzyści przewyższające nakłady

Pierwsza entuzjastyczna myśl: robimy film reklamowy! jest najczęściej gaszona przez natychmiastową refleksję, że jest to zbyt kosztowne przedsięwzięcie. Nie da się ukryć, że stworzenie dobrego filmu reklamowego wiąże się z kosztami, ale efekty przy właściwej komunikacji filmu są nieporównywalnie większe niż w przypadku tradycyjnych mediów.

Ciekawy scenariusz tzw. story telling, odpowiedni aktorzy (czy przedstawiciele firmy), właściwa praca od strony kamery i montażu, dobre oświetlenie, dobrana muzyka to kluczowe elementy dobrego filmu reklamowego. Wbrew pozorom zrobienie dobrego video nie jest łatwe. Naprawdę nie warto dać się skusić na pozornie atrakcyjną ofertę przypadkowego kamerzysty, bo kręcenie filmów reklamowych to zupełnie inna liga.

Podsumowując można jeszcze raz podkreślić, że dobry film reklamowy to nieocenione narzędzie, które warto wykorzystać do budowania znajomości firmy, marki, czy konkretnego produktu. Ma on też duże znaczenie dla popularyzacji wiedzy związanej z branżą i zakresem działalności bohatera filmu. Buduje kapitał społeczny wśród klientów oraz pozytywny i profesjonalny image firmy. Kto więc chce iść z duchem czasu i inwestować w nowoczesne efektywne media, powinien zastanowić się nad stworzeniem własnego filmu reklamowego.

Film spot reklamowy TERISTON

TERISTON